K sepsání tohoto článku mě inspirovaly moje vlastní zkušenosti s pronajímáním nebytových prostor. Obsah článku může pobouřit ty pronajímatele, kteří opakovaně řeší potíže s problematickými nájemci. Vychází však z praktických zkušeností a věřím, že pomůže zabránit problémům i ve vaší pronajímatelské praxi.
Koupí nemovitosti obsahující mimo jiné i nebytové prostory, jsme získali, či spíše zdědili i nájemce těchto prostor s aktuální nájemní smlouvou. Sepsáním smlouvy si původní majitel nelámal příliš hlavu. Přes naši opakovanou snahu se...
K sepsání tohoto článku mě inspirovaly moje vlastní zkušenosti s pronajímáním nebytových prostor. Obsah článku může pobouřit ty pronajímatele, kteří opakovaně řeší potíže s problematickými nájemci. Vychází však z praktických zkušeností a věřím, že pomůže zabránit problémům i ve vaší pronajímatelské praxi.
Koupí nemovitosti obsahující mimo jiné i nebytové prostory, jsme získali, či spíše zdědili i nájemce těchto prostor s aktuální nájemní smlouvou. Sepsáním smlouvy si původní majitel nelámal příliš hlavu. Přes naši opakovanou snahu setkat se s nájemcem, aktualizovat nájemní smlouvu a získat dlužné nájemné, se nám toto nedařilo. Rozhodli jsme se tedy využívat prostory pro své vlastní podnikání a ukončit nájemní smlouvu. Při výpovědi jsme byli nuceni postupovat právě podle původní nájemní smlouvy, ve které byla stanovena výpovědní lhůta ze strany pronajímatele 6 měsíců. Nic na tom nezměnil fakt, že nájemné nebylo uhrazeno ani za jeden měsíc. Nájemce využíval prostor k podnikání i nadále.
Přistoupit k vystěhování nebytových prostor je další krok, který jsme podnikli po uplynutí všech možných lhůt. Dohodli jsme termín vystěhování, který druhá strana potvrdila. Ve stanovený den jsme obdrželi zprávu od právního zástupce nájemce, že zařízení provozovny nesmíme v žádném případě vystěhovat či zabavit, neboť toto není v majetku nájemce, který sám má zařízení v pronájmu. Není v kompetenci polici asistovat při vstupu a vyklizení do nebytových prostor. Rozhodli jsme se tedy pro další variantu – vystěhování za účasti svědků a kamery. K tomu jsme přizvali notáře, stěhovací službu, zámečníka a odborníka, který měl potvrdit stav vybavení při vstupu a zajistit odbornou demontáž zařízení. Na radu našeho právního zástupce jsme od tohoto kroku upustili.
Následoval další krok – tedy řešení soudní cestou. Zpětně jsme zjistili, že nájemce už není jednatelem společnosti, se kterou byla nájemní smlouva uzavřena, provozovna byla oficiálně zrušena na živnostenském úřadu, oficiálně byl zrušen odběr energií. Prokazatelně se však v prostorách podnikalo dál.
Na vlastní kůži jsme si potvrdili základní pravidlo, na které musí být připraven každý pronajímatel:
Jakmile se totiž za nájemcem zavřou od pronajatého bytu či nebytového prostoru dveře, právní předpisy zvýhodňují nájemce. Ten, i když neplatí, může pronajaté prostory dál využívat ke své spokojenosti, bez rizika vystěhování až do doby, než nastane zákonný důvod výpovědi. I když nezaplatí ani korunu na nájemném.
Pokud chce pronajímatel dostat zaplaceno, umravnit chování nájemce nebo jej dostat z bytu či nebytového prostoru ven, aktivitu musí vyvinout on.
Novela občanského zákona říká, že v jakémkoliv vztahu je slabší vždy ten, kdo se musí svého nároku aktivně domáhat. Silnější je naopak ten, komu plynou výhody automaticky. Aniž by musel cokoliv dělat. A protože je pronajímatel tím, kdo se musí domáhat zaplacení nájemného a dodržování smlouvy, je v tomto vztahu také tím slabším. Tedy slabším je pouze v případě, že mu stačí jen "nějaká" nájemní smlouva. A když očekává, že při porušení smlouvy se rychle a levně domůže toho, aby s tím problematický nájemce přestal nebo neplatič zaplatil. Toto ale v praxi nefunguje.
Úspěšné a bezproblémové pronajímání totiž nestojí na tom, jak dobře máme podchycené smlouvy a právní dokumentaci. Ty jsou nesmírně důležité, ale slouží hlavně k tomu, abychom měli při problémech s nájemci jakousi možnost poslední záchrany. Úspěšné a bezproblémové pronajímání stojí hlavně na tom, zda si jako pronajímatel udržím silnou vyjednávací pozici i po předání klíčů. Pokud budu v pozici silnějšího já jako pronajímatel, nájemce se bude v bytě chovat slušně a zodpovědně, protože si bude vědom toho, že neplnění naší dohody ho bude obrazně bolet.
Smluvní povinnost pojistit musíme pojistit také smluvní sankcí. A to ideálně takovou, která nastane automaticky, aniž bychom my sami museli cokoliv dělat. Nebo kohokoliv žalovat. Při pronajímání bytů máme ale smluvní sankce od doby účinnosti nového občanského zákoníku zakázané. Právě proto ale musíme o to víc dbát na to, abychom od samotného začátku nastavili pronájem tak, aby odradil ty, pro které jsou naše požadavky, limity a přísnost neskousnutelné a propustil k sepsání smlouvy jen ty, které na ně přistoupí, u kterých je toto riziko minimální.
Před neplatiči a problémovými nájemci se ubráníme nejlépe tím, že právně, finančně, vztahově a psychologicky postavíme co nejvíce prostředků na naši stranu ještě před nastěhováním do bytu či nebytového prostoru. Tak, aby nájemce věděl, že je v jeho vlastním zájmu, aby dodržel to, co podpisem smlouvy slíbil.